Fundet

2014
)

Fundet af Varg Gyllander

08 maj.14

I bind fire i serien med kriminalteknikerne Ulf Holtz og Pia Levin dukker der et alt for nyt skelet op i en arkæologisk udgravning.

Vi har her at gøre med en af de mange skandinaviske krimiserier, der udkommer disse år, og denne skulle være planlagt til ti bind. Jeg har desværre ikke læst de foregående tre bøger, og det føles lidt som et handicap. Der henvises en del til tidligere begivenheder, for eksempel kommer begge hovedrolleindehavere i foregående bind På Bunden ud for store problemer, der trækker lange spor ind i denne bog.

Ulf Holtz er suspenderet og sygemeldt med depression som diagnose, og Pia Levin drikker stadigvæk en del hvidvin. Scenen er sat på en arkæologisk udgravningsplads, hvor også Ulf Holtzs datter arbejder som frivillig. Her finder hun et skelet, der viser sig at være alt for nyt, men hvordan er det havnet der?

Sammen med hovedplottet omkring skelettet i vikingegraven følger vi sidehistorier om nedbrænding af en skole i et belastet kvarter, et forsømt barn af en alkoholikermor og så Ulf Holtzs iranske kæreste, der anklages og henrettes af styret, da hun kommer tilbage til Iran. Hendes far sælger alt for at rejse ud og undersøge sagen og allerhelst få datterens lig med tilbage til Sverige.

Det bedste ved bogen er de omhyggelige beskrivelser af de tekniske efterforskningsmetoder, som sikkert er et resultat af forfatterens faglige baggrund som pressesekretær hos Rikskriminalpolisen i Stockholm. Der er samfundskritiske billeder fra forfaldne forstadskvarterer med masser af indvandrerproblemer. Måske en arv fra Sjöwall & Wahlöö-tiden.

Dialogerne glider ikke helt ubesværet alle steder, og derfor oplevede jeg heller ikke at se personerne særlig tydeligt på min indre skærm. Måske dog det havde været anderledes, hvis jeg havde læst alle bøgerne. Derfor vil jeg anbefale at læse hele serien, selvom forlaget lover på bagsiden, at romanen kan læses uafhængigt af de tre første bøger. Jeg synes ikke helt, det holder. Historien ender med en rigtig cliffhanger, så der er sikkert et nyt bind på trapperne.

Turbine
Lise Schmidt Mahler
50967468