Frygt mørket

2017
)

Frygt mørket

01 okt.18

Den tidligere FBI-agent Brigid Quinn trækkes ind i et dødbringende spind af løgne og fortielser. Vil hun afsløre sandheden, før hun bliver vanvittig?

Brigid Quinn har fået nok at psykopater. Sagen med Route 66 morderen var sidste dråbe. Brigid har nu trukket sig tilbage fra FBI for at starte på ny med sin mand, Carlo. Nu arbejder hun som privatdetektiv med hjemmekontor samtidig med, at hun har lidt frivilligt arbejde på et krisecenter for voldsramte kvinder, hvor hun underviser i selvforsvar. Resten af tiden går med at besøge veninden Mallory Hollinger, der er hjemmegående, da hun plejer sin mand, Owen, der er lam.

Da Brigids svigerinde dør, overtaler hendes bror, Tod, Brigid og Carlo til at lade niecen Gemma-Kate bo hos dem i nogle måneder. Hun har søgt ind på universitetet i Tucson, og da hun for øjeblikket bor i en anden stat, vil det betyde, at hun skulle betale afgift for at læse der, men er hun bosiddende i Arizona, slipper hun for afgiften. Brigid kan se det fornuftige i arrangementet, men hun er bestemt ikke begejstret. Og det bliver ikke bedre af, at Gemma-Kate rejser med lige efter begravelsen.

Allerede efter få dage kommer Brigids tålmodighed på prøve. Gemma-Kate skal passe de to mopser, mens Brigid og Carlo er i byen. Da de kommer hjem, er den ene hund døden nær og må hasteindlægges på dyrehospitalet.Som dagene går, får Brigid svært ved at sove. Hun lider af krampe i benene og hjertebanken. Hun er ikke helt opmærksom længere, og paranoiaen sniger sig langsomt ind på hende. Er der nogen, der prøver på at forgifte hende? Er det Gemma-Kates madlavning? Den eneste, hun tør betro sig til, er Mallory, der altid lytter og er hjælpsom.

Dette er anden bog med Brigid Quinn i hovedrollen. Den er ikke helt så hæsblæsende som første bog. Til gengæld sniger uhyggen sig ind på læseren, efterhånden som Brigids paranoia begynder at blomstre. Det er en psykologisk thriller, der virkelig bringer det værste i spil. Alt beskrives så flydende, at man langsomt spindes ind i en række begivenheder, der måske/måske ikke ender godt. Becky Masterman forstår til fulde at holde læseren hen i åndeløs spænding, hvor man til stadighed gætter på, hvem det er, der står bag Brigids problemer.

Bøgerne om Brigid Quinn kan godt læses uafhængigt af hinanden. Men da man får en del baggrundsviden om personerne i første bog, vil jeg anbefale at læse dem i rækkefølge. Men læses bør de!

Jentas
Eva Birklund