Fra og med dig

1971
)

Fra og med dig af Mhairi McFarlane

10 aug.16

Romantisk, varm og morsom historie der spiller på alle tangenter, også de dybe og sorte. Anbefales til Marian Keyes-fans og alle andre, der sukker efter lidt hjertebanken.

En ny stjerne er født i mit univers. Jeg er boblende lykkelig over at have opdaget denne helt igennem skønne forfatter og denne dybt romantiske kærlighedskomedie iblandet et stænk blodig alvor. Og der er simpelthen mere hvor det kommer fra, men lad os nu dvæle lidt ved ’Fra og med dig’. Hvis den skal have et genreprædikat, så må det være chick lit, da det er en vaskeægte tøsebog, der spiller på hele følelsesregistret og får tårerne frem i øjnene, både af latter og sorg. Det er nærliggende at sammenligne med en forfatter som Marian Keyes, der også er en af mine yndlingsforfattere, når det kommer til bøger, der kan læses på en dag i en liggestol med et køligt glas hvidvin og en stak lommetørklæder.

Hovedpersonen i ’Fra og med dig’ er den 32-årige Anna, passioneret universitetsprofessor der underviser i historie og derhjemme har en kæmpestor samling af Harlequin-romaner. Hun er selvfølgelig single og leder efter den eneste ene via utallige dates med den ene weirdo efter den anden. Uforvarende støder hun en dag ind i sin skoletids nemesis, den populære og lækre James Fraser, der ydmygede hende godt og grundigt på sidste skoledag. Fortidens bitre minder vælter frem og Anna kæmper imod det faktum, at James lader til at være blevet en helt sympatisk voksen, og stadig lækker, mand. Kan hun stole på ham? VIL hun stole på ham?

Skabelonen er tydelig; en lidt nørdet, intelligent og humoristisk og ikke mindst single hovedperson, nogle fantastiske (og lidt skæve) venner, en flot fyr, en mere eller mindre kærlig familie i modsætningsforhold til hovedpersonen, hylende morsommer replikker og en romantisk historie, hvor alting lader til at gå galt, men til sidst flasker sig helt perfekt. Det er forudsigeligt, men samtidig helt fantastisk, vi kan jo alle have brug for lidt virkelighedsflugt af og til. Personerne er levende og sproget flyder derudaf med rappe replikskifter og spiddende beskrivelser af situationer og personer. Nær slutningen tager historien en drejning, der får dig lidt ned i fart og helt ned i maveregionen, der hvor det godt kan gøre lidt ondt. Forfatteren har indtil videre udgivet fire bøger på engelsk (to på dansk) og flere er forhåbentlig på bedding. Jeg er solgt til stanglakrids, og det er jeg sikker på, at du også bliver.

The Penguin English library
Harper & Row
0