Forfulgt af død

2007
)

Forfulgt af død af Gunnar Staalesen

15 okt.07

"Ulven" er tilbage og hvor har han været savnet! Bergens mest berømte fiktive indbygger Varg Veum er på banen igen i ny forrygende roman af den norske krimikonge.

Sagen om "Jannedrengen" har forfulgt privatdetektiven Varg Veum siden han som nyudlært socialarbejder var med til at fjerne en lille dreng fra en mor. Anden gang Veum møder drengen, er da plejefaderen bliver myrdet. Plejemoderen tilstår mordet, selv om Veum ikke er overbevist om hendes skyld, og Jannedrengen bliver anbragt hos en ny plejefamilie ude på landet. Ti år senere bliver begge de nye plejeforældre fundet myrdet og med Veums hjælp, men meget mod hans vilje, bliver drengen arresteret. Selv om drengen siger, at han er uskyldig, bliver han dømt for begge mord. Efter 10 år bliver Jannedrengen løsladt, og så dukker han op i Veums liv igen. Veum må tage til Oslo for at udrede trådene, opklare alle mordene og bevise Jannedrengens uskyld.

Det er en forrygende kriminalroman Gunnar Staalesen har skrevet. Den er spændende og det er næsten umuligt at forudsige slutningen. Det er kun Veum, der kan gennemskue alle intrigerne. Samtidig er der tyngde og vægt bag personskildringerne, og romanen er også en kraftig kritik af de sociale myndigheders manglende evner til at hjælpe børn i nød. I modsætning til mange kvindelige krimiforfattere begrænser Staalesen beskrivelsen af Veums privatliv til det allermest nødvendige. Til gengæld er vi kommet til at kende Veum og Bergens regnvejrsfyldte tristesse rigtigt godt gennem årene.

Seks af Veum bøgerne er blevet filmatiseret af norsk TV og bliver forhåbentlig sendt på dansk TV for at glæde alle os danske fans. Jeg håber, at Ulven Veum dukker op igen og helst uden så lange pauser imellem bøgerne, som der har været de seneste par år.

Oversat af Ilse M. Haugaard. Vindrose, 2007. 313 sider.

Valby : Vindrose
Ilse M. Haugaard