Englefjæs

2009
)

Englefjæs af Kirsten Schmidt

09 mar.09

Tredje og afsluttende del af trilogien 'Adams æt', hvor man følger præstesønnen Julians liv og udvikling fra hans 5. til hans 21. år.

Julian er en lille lort, som på grund af sin præstefamilie og sit kønne udseende får øgenavnet Englefjæs. I skolen bliver han mobbet af især Brian, og først da Julian tager til genmæle og banker Brian, stopper mobningen. Til gengæld bliver Brian og Julian uadskillelige venner, og de følges i tykt og tyndt op gennem folkeskolen. Julian er ordblind og kan således ikke følge i sine forældres præstespor. I stedet kaster han sig sammen med Brian over gartnergerningen og tilbringer nu fire år på gartnerskole. I den periode kommer Julian endelig over sin årelange forelskelse i klassekammeraten, Rachel, og i stedet går det langsomt op for ham, at den betagelse af den unge præst Lea, han har haft siden barndommen, i virkeligheden bunder dybere. Forholdet synes dog umuligt, og Julian køber nu som nyuddannet gartner en motorcykel og kører ned igennem Europa for at finde sig selv. Han ender i Rom, hvor han får job som leder i en af byens mange parker. Arbejdet i Rom er både spændende og lærerigt, men Julian kan ikke glemme Lea, og han beslutter at vende hjem.

Forfatteren, som selv er præst, har skrevet en sprogligt letflydende og sine steder både humoristisk og rørende udviklingsroman. Historien om Julians udvikling fra barn til mand er i bund og grund ganske overbevisende, og forfatteren har i sagens natur også fint styr på skildringerne af kirkemiljøet. Julians tur ned igennem Europa og omgivelserne i Rom er også ganske glimrende beskrevet.

Men desværre kammer historien over og bliver bare for meget. Hovedpersonerne er simpelthen alt for søde, gode og unuancerede, og selvom romanen også forsøger at skildre mere alvorlige sider af livet, så er løsningerne på problemerne i den grad urealistiske. Man efterlades mest af alt i en stemning lig de gamle drengebøger om ”Flemming” og den berømte sætning fra rektoren ”Med kærlighedens stærke arm”.

Det er for meget til min smag, men skulle der alligevel findes læsere til dette moderne Morten Korch univers, så kan man altså læse mere om præstefamilien og dens medlemmer i de to forrige bøger 'Pastor Janssons fristelser' og 'Livets brød i Stoltenborg'.

Facet
27603491
Mårdøn Smet