En bog om hukommelsen

2013
)

En bog om hukommelsen af Thomas Thaulov Raab & Peter Lund Madsen

06 dec.13

Populærvidenskabelig formidling af den fineste karat. ’En bog om hukommelse’ skaber overblik over den viden, der i øjeblikket er tilgængelig om hjernen og hukommelsen.

“Forestil dig at vågne op en morgen uden nogen form for hukommelse. At slå øjnene op og se dig omkring, men ikke have nogen idé om, hvad du ser.” Sådan indledes ’En bog om hukommelsen’ af Thomas Thaulov Raab og Peter Lund Madsen. Sidstnævnte var aktuel for et års tid siden med ’Dr. Zukaroff’s testamente’, der er en fantastisk dejlig bog om hjernen, som jeg havde lejlighed til at anmelde her på Litteratursiden tidligere på året. Som det vil være de fleste bekendt, er Peter Lund Madsen læge og hjerneforsker. Thomas Thaulov Raab må vel nærmest beskrives som polyhistor, idet hans studier er gået i så forskellige retninger som teologi, kulturhistorie, adfærdsbiologi og hjerneforskning.

Vi tænker nok mest på vores hukommelse, når der er noget, vi glemmer, men denne bog åbner for en større forståelse af, hvordan vores hukommelse - eller rettere forskellige slags hukommelser - fungerer, og hvor i hjernen det foregår. På 350 sider får læseren en rundtur i hukommelsens funktioner og formål og forfatterne formidler deres viden om, hvordan de forskellige dele af hjernen, der har med hukommelse at gøre, arbejder sammen og får os til at fungere som de biologisk højt udviklede individer, vi er. Når jeg skriver “deres viden”, er det lidt en tilsnigelse, idet de to herrer gør meget ud af at forklare, at bogen i højere grad er et overblik over den viden, der i øjeblikket er tilgængelig om hjernen og hukommelsen.

Der er også stor trøst at hente i bogen for de af jer, der er kede af, at I går og glemmer vigtige ting, ikke mindst jeres pinkoder. Forklaringen må I selv læse. Cirka midtvejs er bogen forsynet med en opsummering af indholdet i de første kapitler. En genial detalje, som ligger lige inden, man kommer til kapitlerne om, hvordan man bedst muligt fodrer hukommelsen. Sprogligt er bogen let tilgængelig i betragtning af, hvor kompliceret stoffet er. Forfatterne har med succes bestræbt sig på at gøre det til en bog, der kan læses af de fleste.

Man bliver desuden begejstret over den omhu, der er lagt i udførelsen. Et lækkert hardcover, som er rart at holde om. Der er virkelig kælet for detaljerne i både sats, farver på siderne mellem kapitlerne, pagineringen og de finurlige illustrationer. Disse fine detaljer er Lene Nørgaard ansvarlig for, mens Andreas Erstling har lavet de fleste illustrationer. Alt i alt en bog man bliver glad for både at læse og have stående i reolen. Og som efterhånden en sjældenhed i vore dage er der læst grundigt korrektur: Jeg er ikke stødt på én eneste stavefejl. Ud over de 350 sider er der 31 sider med referencer, ordnet efter kapitlerne. Forfatternes videnskabelige baggrund fornægter sig ikke. Det gør også bogen brugbar for den, der ønsker at fordybe sig mere.

Peter Lund Madsen og Thomas Thaulov Raab formår på mesterlig vis at formidle dette vanskelige stof, så det er til at forstå for lægfolk. Det er populærvidenskabelig formidling af den fineste karat. Bogens flotte udførelse medvirker også til, at man med glæde vil give den som gave.

FADL
50756351
9788777496561