Eighty days gul

2013
)

Eighty days gul af Vina Jackson

18 mar.13

Den erotiske litteraturbølge rullede ind over os med udgivelsen af Fifty shades of Gray. Her er endnu en omgang tiltrækning, S/M, kærlighed og ja - alt sammen er bare set før.

Summer Zahova er violinist, og for at tjene nok til huslejen spiller hun også i Londons undergrundsbane. En dag ryger hun ind i noget tumult, og hendes violin bliver ødelagt. Dominik er litteraturprofessor og en meget ordentlig mand med hang til rødhårede kvinder. I Londons undergrundsbane drages han af Summers musik, og da han ser hende, former sig en idé. Han tilbyder Summer en ny violin, til gengæld skal hun spille for ham privat og ikke mindst nøgen. Summer indvilliger, og snart er hun spundet ind i et net af bizarre lyster og farlig tiltrækning.

Der er efterhånden kommet en del udgivelser af erotisk litteratur, og denne adskiller sig på ingen måde.  Det er tiltrækning, sex, S/M og kærlighed og ja, jeg kedede mig bravt. Bogen er i sig selv ikke dårlig, den er velskrevet, og historien hænger fint sammen - alt sammen er bare set før. Da ’Fifty shades of Gray’ udkom, var emnet ikke så udfoldet og detaljeret i romanform, men nu er det efterhånden vendt, drejet og dissekeret.

Jeg er sikker på, denne roman nok skal underholde alle, der bare ikke kan få nok af erotisk litteratur. Min eneste anke er, at man ved, hvordan den ender. For at genren skal kunne overleve, må der nødvendigvis komme lidt fornyelse og nytænkning, for som udgivelserne er nu, kommer man desværre let til at kede sig under læsningen.

Dog når det er sagt, er denne roman god indenfor genren, og der er i hvert fald underholdning nok til dem. som endnu ikke er mættet.

Lisbet Kjær Johansen
29814805