2016
)

Efter Stormen af Linda Castillo

26 okt.16

Syvende bind i amishserien er den hidtil bedste og en af årets store krimioplevelser. Alt for hurtigt læst.

Jeg er vild med Burkholder og Tomasetti og det amishmiljø historierne udspiller sig i. ’Efter stormen’ er tilmed den hidtil bedste i serien.

Med sit sprudlende og flotte sprog, det intense handlingsforløb og de autentiske personer, har Linda Castillo skrevet en page-turner ud over det sædvanlige. Plottet er utrolig godt skruet sammen og selv på de allersidste sider er der overraskelser. Jeg havde i al fald ikke regnet ud, at den skulle slutte sådan. Jeg glæder mig meget til at læse mere om både miljøet og personerne.

’Efter stormen’ handler om opklaringen af et gammelt mord, da man efter en voldsom tornado finder knoglerester fra et menneske. Den realistiske og logiske måde, hvorpå Burkholder langsomt, men sikkert, arbejder sig nærmere opklaringen, er en af grundede til, at jeg er så vild med bøgerne. Der er ikke noget hokus pokus, men derimod en masse hårdt arbejde, både det trælse og det farlige. Privat sker der også en hel del med Kate og John. Heller ikke på det område, er det kun lykke og idyl.

’Efter stormen’ er en af de bedste krimier, jeg har læst i år, og jeg har læst mange. Jeg synes, Linda Castillo skriver utrolig flot og alligevel lettilgængeligt, så bogen var alt for hurtigt læst. Der er ikke en hel masse udenomssnak, men derimod handling og spænding på hver eneste side. Det betyder ikke, at der ikke er plads til kærlighed og privatliv, tværtimod flettes Kate og Johns liv meget fint ind i handlingen som en helt naturlig del, der aldrig bliver for meget. Det eneste minus jeg har at sige om serien er, at det er lidt besynderligt, der sker så mange mord og forbrydelser i et så relativt lille og lukket miljø.

Bogen er i øvrigt utrolig flot og med en rigtig dejlig typografi, der gør den behagelig at læse. Jeg kan varmt anbefale serien til alle krimielskere. Jeg har ikke læst så mange andre amerikanske krimier, men jeg kan dog anbefale John Harts romaner, som er enkeltstående og meget velskrevne.

Hr, Ferdinand
Henrik Enemark Sørensen
52649153