Eddie Skiltemaler

2016
)

Eddie Skiltemaler af Adam Schwartzman

22 feb.16

En velfortalt historie om en ung afrikansk mand, for hvem skæbnen spiller et puds og dermed giver hans liv en ny og uventet drejning, langt væk fra hjemmet i Ghana.

Unge Kwasi Denkwa må opgive sin skolegang i sin hjemby på grund af en uheldig forelskelse og en anklage om, at han er skyld i en ældre kvindes død. Han føler sig tvunget til at forlade sit hjem og sin familie og bliver med sin onkels hjælp lærling hos en skiltemaler i Accra i Ghana.  Han falder godt til rette og udvikler sit talent for at male. Men efter en tid bliver han tvunget videre, han flygter til Senegal og derfra til Paris. Her venter det illegale indvandrerliv sammen med mange andre afrikanere. Det er et hårdt liv, men han finder også venner og kæreste. Til slut indhentes han af livet derhjemme og får en forklaring på, hvad der skete dengang, kvinden døde. Ringen er sluttet.

Kwasi Denkwa er en ung mand, der kender til at tilpasse sig. Han finder glæde ved livet og er god til at klare sig, skønt livet ikke altid er godt ved ham. Hans job som skiltemaler udvikler sig til en fordel for ham, og i gennem det betragter han liv og mennesker, det bevidstgør ham, og han udtrykker sig med stor glæde.

Det er ikke mange afrikanske romaner, der udgives på dansk, og spændende er det at læse om et afrikansk liv. Gode, stemningsfyldte beskrivelser af både steder og mennesker er der mange af i bogen, den er eviggyldig og almenmenneskelig og har en livsbekræftende og varm tone. Bogen er meget aktuel i sin beskrivelse af menneskesmugling og livet som flygtning og illegal indvandrer. Det var i begyndelsen ikke helt let for mig at finde sammenhængen i bogen, men jeg fandt den omkring det tidspunkt, hvor Kwasi kommer til Paris. Det kan anbefales at hænge ved, for bogen er helstøbt og bliver rundet fint af.

Det er den sydafrikanske forfatter Adam Schwartzmans første roman, han har tidligere udgivet nogle noveller og digte på engelsk, men det er første gang, han udgives på dansk. Bogen har en flot farverig forside. Det vil være velkomment, hvis der kommer flere bøger af Adam Schwartzman. Jeg har nydt at læse om Kwasi Denkwas liv, og jeg vil huske ham.

Batzer
Claus Bech
52213142