Dumplin'

2016
)

Dumplin - kunsten at tænke stort af Julie Murphy

16 jun.16

Dejlig og vedkommende ungdomsbog. Gravalvorlig og hylende morsom på én gang.

Willowdean bliver overrasket, da Bo vil være kæreste med hende. Så overrasket at hun ikke ved, hvad hun skal stille op med det, selvom hun er vildt forelsket i ham. Willowdean – eller Dumplin som hendes mor kalder hende – er en stor pige, der ikke selv synes, det er et problem at være stor. Hendes mor, der for år tilbage vandt den lokale skønhedskonkurrence og nu arrangerer en lignende, synes derimod, det er et kæmpe problem. Willowdean har været på slankekur gennem hele sin opvækst, og det har påvirket deres forhold. Da Willowdean beslutter sig for at melde sig til skønhedskonkurrencen, bliver hendes mor ikke kun glad.

`Dupmlin´ er en dejlig og vedkommende ungdomsbog. Den er på en gang gravalvorlig og hylende morsom. Willowdean er en fantastisk pige, og man græder med hende, når hun bliver svigtet og føler sig trådt på eller alligevel ikke er helt så glad for sin store krop, og man griner med hende, når hun rigtig ruller sig ud og har det godt. Der skulle være flere af hendes slags i virkeligheden, det ville gøre verden til et bedre sted.

Det er også en vigtig bog om at være overvægtig og især om det syn, vi har på overvægtige i dag. Der bliver i den grad sat spørgsmålstegn ved nutidens skønhedsidealer, og det er befriende i en tid, hvor alle der ikke kan passe str. 36 bliver betragtet som fede.

Sproget er flydende og ligetil, men jeg synes til tider, bogen bliver en anelse langtrukken, hvilket er synd, da den har et vigtigt budskab. Willowdean er pragtfuld, men også bogens øvrige personer er meget autentiske – både venner, fjender og forældre.

En anbefalelsesværdig ungdomsbog, som jeg håber, mange vil kaste sig over – tykke som tynde.

- kunsten at tænke stort
Høst & søn