Du er det onde

2014
)

Du er det onde af Roberto Constantini

15 apr.14

Italiensk krimi med en diabolsk kalkulerende morder, en mesterligt skildret hovedperson og et fornemt tegnet portræt af en politisk udvikling. Anbefales.

Du er det onde har politimanden Michele Balistreri i centrum for en række mystiske mord, der i tid spænder over næsten 25 år. I 1982 bliver Italien verdensmester i fodbold, og mens hele Roms befolkning følger finalen tæt, forsvinder den smukke Elisa Sordi sporløst på vej hjem fra sit arbejde i Vatikanet. Den unge politikommissær Balistreri får sagen, men i første omgang tager han ikke forsvindingen særlig alvorligt. Efter hans mening har den unge pige bare set fodboldkampen sammen med nogle venner og skal nok dukke op, men så finder man det skamferede og torturerede lig af Elisa på Tiberens bred. Balistreri finder hurtigt frem til en mistænkt, men på grund af manglende beviser og diverse politiske spilfægterier må sagen henlægges som uopklaret.

I 2006 bliver Italien verdensmester igen. Balistreri er nu ledende politikommissær i fremmedpolitiet, men han er på grund af magtkampe og intriger indenfor politiets egne rækker skubbet ud på et sidespor. Han plages stadig af skyldfølelse over sagen fra 1982, helbredet skranter, og han har svært ved at se nogen mening med livet i det hele taget. Men så begår Elisa Sordis mor selvmord, 24 år efter datterens død, og den gamle sag genåbnes og blandes sammen med mordet på en ung pige og en død rumænsk prostitueret. Begge døde har fået ridset bogstaver ind i sig, og Balistreri står overfor en diabolsk kalkulerende morder, som har været på fri fod alt for længe.

Det er forfatterens første bog, men der er faktisk planlagt en trilogi om og med den usædvanlige kommissær. Og netop beskrivelsen af hovedpersonen Balistreri er med til at løfte denne roman op til noget ganske særligt. Balistreris udvikling fra ubekymret kvindeglad og anarkistisk indstillet ung mand til desillusioneret og opgivende 60-årig med helbredsproblemer og indre dæmoner er mesterligt skildret. Dertil kommer et fornemt tegnet portræt af en politisk udvikling i Italien, hvor korruption og magt kan legitimere forbrydelser.

Sprogligt skifter romanen fra første dels jeg-person til resten af romanens tredjeperson, og den vekselvirkning fungerer glimrende.

Som krimi betragtet er handlingen nok lige lovlig længe om at komme i gang, men efterhånden som morderen kommer tættere på, bliver tempoet sat klædeligt i vejret. Historien og intrigen fejler dog bestemt ikke noget, og forfatteren får oven i købet plads til et par gedigne overraskelser undervejs. Italienske krimier ser man ikke så tit på dansk, men hvis denne veldrejede og underholdende spændingsbog er et udtryk for standarden, må der meget gerne oversættes flere af samme slags.

People'sPress
Jacob Giese
51032438