Drengen der slog ihjel

2012
)

Drengen der slog ihjel af Simon Lelic

19 feb.13

Da den 12-årige Daniel Blake dræber den jævnaldrende Felicity, er ønsket om at straffe morderen overvældende. Knugende psykologisk thriller om mord, skyld og samfundets reaktion.

Daniel Blake er kun 12 år, da han mishandler og dræber den jævnaldrende Felicity, og drabet får et overvældende ønske om straffe morderen frem i lokalbefolkningen. Alligevel har provinsadvokaten Leo Curtice ikke fuldt ud forstået, hvilken betydning det vil få, da han påtager sig Daniel Blake-sagen. I første omgang ser han kun hvilken gevinst det er for hans karriere, da sagen er garanteret en masse medieomtale. Senere bliver det dog et oprigtigt ønske for ham, at finde ud af hvorfor? Og ad den vej forsøge at hjælpe sin unge klient.

Efterhånden går det dog op for Leo, at det ikke kun er ham, som har påtaget sig sagen. Også hans kone og 15-årige datter, som går på samme skole som offeret, bliver involveret. De ønsker begge, at han frasiger sig sagen og ser Daniel som et monster – ligesom resten af byen. Alligevel forstår Leo ikke situationens alvor, selv da trusselsbreve begynder at dukke op, og først da det er for sent, går de fulde konsekvenser op for ham.

Simon Lelic har fundet inspiration til ’Drengen der slog ihjel’ i James Bulger-sagen fra 1993, hvor to 11-årige drenge torterede og myrdede en 2-årig, en sag som har inspireret til både bøger og film. Men hvor andre historier i høj grad har fokuseret på drengene som slog ihjel og prøvet at forklare, hvordan en sådan grusomhed kunne finde sted, så retter Lelic blikket mod forsvareren og dennes familie og prøver at se på, hvilke konsekvenser sådan en sag har for de udenforstående, som involveres.

Lelic skriver flydende og ligetil. Man bliver straks fanget ind af romanen, som springer lidt i tid og sted og både fortæller fra Leos synspunkt og fra hans kones. Jeg synes, det er en spændende disposition at vælge forsvareren som udgangspunkt for fortællingen, og netop fordi Leo ikke er ubetinget idealist fra starten, virker historien så meget desto stærkere.

’Drengen der slog ihjel’ er ikke den sædvanlige thriller, hvor man på sin vis nyder de makabre mord og glæder sig over morderens endeligt. Det er en mere grum og til tider trøstesløs fortælling, som ikke kan undgå at påvirke læseren på grund af sit sørgelige udgangspunkt.

Men det er også en vedkommende og meget læseværdig roman, som jeg på det stærkeste kan anbefale. Også hvis man ellers ikke bryder sig om at læse krimier, for ’Drengen der slog ihjel’ er så meget mere end det.

(også omtalt på Gyseren.dk)

Punktum
Michael Krefeld