Dødsdoktrinen - livets spil

2018
)

Dødsdoktrinen – Livets spil af James Dashner

26 jul.18

Forrygende afslutning på trilogien om VirtNettet og Michael og vennernes kampen mod det onde med et hæsblæsende tempo og aktion hele vejen igennem.

Michael, Sara og Bryson kæmper stadig mod Dødsdokterinen, men hvem det er, de egentlig er oppe imod, ved hverken de eller læseren. Er det VNS med Agent Weber i spidsen, der er fjenden, eller er det Kaine og alle hans uhyrer? Eller måske dem alle sammen. Det er efterhånden meget svært for de tre unge at vide, hvem de kan stole på. De finder dog undervejs en lille flok, som de stoler på, og sammen gør de klar til det endelige opgør med Dødsdoktrinen og VirtNettet, som det er i dag. Det kommer til at koste mere end blod sved og tårer, og flere gange er de ved at opgive undervejs. Det bliver en kamp på liv og død, og uanset hvem der vinder, vil det koste rigtig mange liv. Michael befinder sig i en frygtelig situation og er nødt til at stole på sit eget overblik.

’Livets spil’ er en værdig afslutning på en rigtig spændende og handlingsmættet serie. Her i sidste bind foregår meget af handlingen ude i virkeligheden, hvor det i de to første, hovedsageligt foregår i VirtNettet, en verden af computerspil og computergenererede mennesker og væsner. Det fungerer fint og er en nødvendighed for at følge kampen mellem det gode og det onde.

Jeg er sikker på, at serien vil være et stort hit for gamere, men andre, der er glad for dystopier som ’Hungergames’ og ’Mazerunner’, vil også finde stor fornøjelse i bøgerne. Sproget er flydende og lettilgængeligt, og selvom der er mange tekniske detaljer i handlingen, er sproget på inden måde præget af fagudtryk fra teknologien, så det kræver ingen færdigheder i den retning at følge med. En god ungdomsserie, der kunne være særligt interessant for unge drenge med hang til spil.

Høst
Kim Langer
54169949