Død indtil solnedgang

2010
)

Død indtil solnedgang af Charlaine Harris

28 nov.13

Sydstaterne bliver i denne dark fantasy serie den primære scene for en helt ny type vampyrhistorier, der udfolder sig rundt om servitricen Sookie Stakehouse.

Sookie arbejder som servitrice på Merlotts bar, hvor hun siden vampyrerne kom ud af deres kister, har ventet på sin helt egen vampyr i den lille by Bon Temps. Sookie er ikke en helt almindelig kvinde, idet hun kan høre andre folks tanker, hvilket altid har stemplet hende som en outsider og lidt sær person - men da Bill Compton træder ind i hendes liv, øjner hun for første gang en chance for at opleve et normalt forhold. Så normalt som et forhold kan blive i en verden, hvor overnaturlige væsner pludselig dukker op og deres interne love begynder at påvirke Sookies ellers stille og trivielle liv. Et forhold til en vampyr bliver et forhold på liv og død på mere end én måde, da det ikke er alle mennesker, der er lige begejstrede for vampyrernes nye plads i samfundet. En morder er løs i den lille by, og snart kommer Sookie i livsfare på grund af sit forhold til Bill.

I serien om Sookie træder vampyrskikkelsen væk fra den romantiske, blide stereotyp, der blev så populær under 'Twilight'-bølgen, og et skridt nærmere den forførende, dystre og sensuelle skabning fra Anne Rice's vampyrkrøniker. Stemningen i bøgerne er præget af en blanding af mystik, erotik og refleksion over de valg og spændinger der opstår mellem det forførte menneske og den driftsstyrede vampyr. Som symbol er vampyren i serien et billede på den farlige, dyriske lidenskab, der dvæler i alle mennesker, og som igennem blodet bliver udløst og udforsket. Harris skildrer på mesterlig vis den store forskel der findes mellem vampyrerne og menneskenes måde at leve og tænke på, hvilket understreger vampyrernes uhygge idet de ligner mennesker, men er alt andet end menneskelige.

Bogen er både spændende, anderledes og langt fra den romantiske, forsigtige kærlighed fra Twilight. Det er tydeligt, at hovedpersonen Sookie er en voksen kvinde med ansvar og selvtillid, der ikke er bange for at krydse et par magtfulde vampyrer i sin søgen efter retfærdighed og sandhed.

Den internationale bestsellerserie om Sookie Stackhouse
Stig W. Jørgensen
28090099