Dø igen

2015
)

Dø igen af Tess Gerritsen

13 jan.16

Ægte page turner og særdeles velbegået krimi. Gerritsen snor læseren om sin lillefinger og leverer varen med knivskarp eksekvering, så man sidder som naglet i læsekrogen.

Et grusomt og makabert mord er indledningen til en ny sag for kriminalassistent Jane Rizzoli og retsmediciner Maura Isles ved Boston Politi. Den berømte og berygtede storvildtjæger Leon Gott ender sine dage opsprættet og ophængt ved anklerne som et andet jagtbytte. Da en leopard dræber en erfaren dyrepasser i Boston Zoo, og endnu et lig ser dagens lys, virker det lidt for tilfældigt, og Rizzoli og Isles sætter en større efterforskning i gang for at fange en yderst farlig og forræderisk seriemorder. Efterforskningen relaterer sig til sagen om en gruppe safariturister, som seks år tidligere forsvandt i Botswana, og hvis lig aldrig er fundet. Kun én kvinde undslap. Kun hendes vidnesbyrd kan fælde og afsløre morderens sande identitet.

’Dø igen’ er en hæsblæsende thriller, som endda formår at overgå ’Kirurgen’.  Du er heldig, hvis du endnu ikke har læst Gerritsens romaner, for hun kan sit kram! Her leverer hun et suverænt og nervepirrende plot, som lægger ud med de foruroligende begivenheder i Botswana. Herefter skifter kapitlerne mellem efterforskningen i Boston og den afrikanske bush. Vekslingen mellem fortid og nutid har en god og action fyldt effekt, og man tørster efter mere, når et kapitel er afsluttet. Der er masser af blodige scener og øjeblikke, hvor det løber én koldt ned af ryggen, så går man efter den slags, har man afgjort fundet den rette bog. De to kvindelige efterforskere bløder dog lidt op på dramatikken, så selv om det er voldsomme og dyriske mord, er der stadig en undertone af medmenneskelighed og håbet om det gode i verden.

Tess Gerritsen har skrevet mere end ti bøger om ’Rizzoli & Isles’, hvoraf blot ’Kirurgen’ samt ’Dø igen’ er oversat til dansk. Forhåbentlig kommer der snart flere danske udgivelser af denne spændende krimiserie.

En Rizzoli og Izles krimi
Jentas
Anne Mette Poulsen