Diktator

2016
)

Diktator af Robert Harris

27 aug.16

Tredje og sidste bind i Robert Harris' fremragende historiske serie med den kendte advokat og orator Marcus Tullius Cicero i hovedrollen.

’Diktator’ er kulminationen på trilogien om Marcus Tullius Cicero og er intet mindre end fabelagtig. Hvad enten man holder af en velskreven historie eller er en decideret historienørd, så er der noget at hente i Harris’ fortælling.

I den romerske republiks sidste dage finder vi Cicero og hans tro følgesvend, slaven Tiro, på flugt fra deres magtfulde fjender i Rom. I de foregående to bind kæmpede Cicero sig frem i samfundets absolutte forreste geled, men formåede at skabe sig en kødrand af fjender undervejs, grundet sit ubestikkelige og ærekære væsen, deriblandt mændene i Det først triumvirat.

Cicero vender dog snart tilbage til sin elskede by, da han slutter en slags fred med Triumviratet, men hjemkomsten ender med at blive hans endeligt. Da Cæsar dør, så rager Cicero sig uklar med arvingen Gaius Octavius (den kommende kejser Augustus), og to andre mænd i, hvad der skal blive Det andet triumvirat, nemlig Marcus Antonius (ham med Kleopatra) og den historiske set noget mere anonyme Marcus Aemilius Lepidus. Det bliver Ciceros skæbne, og han ender med at blive henrettet af en gruppe soldater på Marcus Antonius’ befaling. Typisk fro Cicero, så dør han med ophøjet ro og æren i behold, som det sig hør og bør for en sand søn af republikken.

Selvom Cicero er bogens absolutte krumtap, så fortælles den af slaven Tiro, der fungerer som privatsekretær for den store mand. Det er et godt kneb, der lader os se Cicero, når han er bedst, men også når han er værst. Det giver også på elegant vis Harris mulighed for gennem Tiro at forklare elementer af det romerske samfund og historie, som man som læser måske ikke kender til. Harris formår stilsikkert og med sans for både historiens vingesus og det personlige at tegne gode portrætter af nogle af verdenshistoriens mest kendte mennesker. Det er både interessant og imponerende.

Serien minder lidt om Colleen McCulloughs ’Den romerske familie’, så har man abstinenser efter at have afsluttet Harris’ serie, så kan McCullough anbefales.  ’Den romerske familie’ udspiller sig i sammen tidsrum og har også fokus på de politiske kampe. Ellers kan Lindsey Davies serie om Falco også anbefales, hvis man har et blødt punkt for det antikke Rom og en god historisk roman.

Lindhardt & Ringhof
Jan Pock-Steen
52411165