Det gode i dig

2011
)

Det gode i dig af Linda Olsson

07 nov.11

Smuk, melodisk, livsbekræftende roman om ensomhed og kærlighed, sorg og glæde, om havet og naturen og musikken i mennesket

Den pensionerede læge Marion bor alene i sit hus ved New Zealands kyst. Hun lever en selvvalgt ensom tilværelse uden andet selskab end sin kat. Da hun en dag møder drengen Ika, ændres hendes hang til ensomhed imidlertid. Ika er også en enspænder, og han taler ikke ret meget. Alligevel begynder han fast at møde op hos Marion hver torsdag for at tilbringe dagen sammen med hende, samt for at få et måltid mad. Venskabet mellem den ældre kvinde og den lille dreng, ændres dog drastisk da Marion en dag finder Ika bevidstløs drivende i vandet neden for hendes hus. Det viser sig at Ika bor hos sin sindsforvirrede mormor som vanrøgter drengen, og nu starter Marions kamp for at få forældremyndighed over drengen.

’Det gode i dig’ er en både smuk, følsom og poetisk roman. En roman om sorg og om hvordan tilstedeværelsen af kærlighed og relationer mellem mennesker kan ændre tilværelsen for to ensomme mennesker. Samtidig hensætter bogen sin læser i en slags melankolsk stemning, hvor man selv får lyst til at gå en tur langs stranden i blæsten og få tænkt over de dybere ting i tilværelsen.

Marion er et menneske der har oplevet så meget sorg og så mange tab i sit liv at hun har valgt at forskanse sig alene, for hvis man ikke lukker mennesker ind i sit liv, så risikerer man heller ikke at miste dem igen. I drengen Ika genfinder Marion imidlertid en tabt del af sig selv, og ved fælles hjælp kan de to komme tilbage til livet og kærligheden igen.

Linda Olsson er oprindeligt fra Stockholm, men efter at boet forskellige steder i verden har hun bosat i sig i New Zealand sammen med sin mand. ’Det gode i dig’ er hendes tredje roman, tidligere har hun udgivet bøgerne ’Astrid og Veronica’ og ’Sonate til Miriam’.

I New Zealand har bogen haft en enorm succes og er røget til tops på den New Zealandske bestsellerliste. Det vil ikke komme bag på mig hvis det samme bliver tilfældet her i Danmark.

Aronsen
Lene Gulløv