Det er ikke mig, det er dig

2016
)

Det er ikke mig, det er dig af Mhairi McFarlane

22 aug.16

Grin, græd og grav dig ned sammen med hovedpersonen i denne bundsolide og underholdende kærlighedskomedie.

Mhairi McFarlane er et nyt bekendtskab på dansk, og dette er den anden bog, der indtil videre er udkommet. I forhold til den første ’Fra og med dig’, der er humoristisk, let og luftig, så er der noget mere gods i denne. Emnet er ellers umiddelbart ret letbenet, og bagsideteksten på bogen opsummerer indholdet meget godt: ’Så her er, hvad der skete: Jeg friede. Paul sagde ja. Men så tog mit liv en helt anden drejning’.

Selvom den er lidt mere tung end forgængeren, så er den ikke mindre god, humoren er stadig tilstede, men noget mere neddæmpet eller subtil om man vil. McFarlane er rigtig god til at beskrive sine figurer, så de ikke fremstår endimensionelle, og hun formidler situationer og følelser, så man både griner, græder og graver sig ned. Delia føles som en rigtig person af kød og blod, og man er nærmest i hendes sted, mens man læser. Skrivestilen minder utroligt meget om Marian Keyes’, og i min verden er det om ikke original skrivekunst så ihvertfald et kvalitetsstempel og en garant for god underholdning.

Selve historien tager udgangspunkt i et lidt kikset frieri. Delia Moss vil gerne giftes med sin kæreste, Paul, men for at blive det, så må hun selv på knæ. Modstræbende siger han ja og sender dernæst en panisk sms – til den forkerte modtager, Delia. Denne sms medfører, at Delia pakker sine ting og flytter fra Newcastle til London. Her stifter den søde og pæne pige bekendtskab med mere eller mindre luskede personager – også en lækker en af slagsen. Mens Paul forsøger at få hende hjem igen, så hvirvles hun mere og mere ind i prekære situationer og længere væk fra den pige, hun var. Desuden kører en sidehistorie omkring hendes alter ego, Ræven. En kvindelig superhelt der klarer alle paragraffer og altid ved, hvad der skal gøres i alle situationer. En heltinde og et parallelunivers, Delia opfandt, da hun var en ensom teenager – og som nu igen vækkes til live.

Det er en rigtig god og solid historie, der ikke bare underholder, men også sætter nogle tanker i gang, så jeg giver den mine varmeste anbefalinger. Forfatterens resterende bøger, der ikke er oversat til dansk, forventes at udkomme på dansk i løbet af 2017.

Haroer collins nordic
Kamilla Pontoppidan Haderup
52530407