Det andet ansigt

2018
)

Det andet ansigt af Mari Jungstedt

27 jul.18

Plottet er gennemskueligt, men spændende og velfungerende, og persongalleriet er helt i top hos Jungstedt. En god krimiserie til ferien.

Flere mænd findes dræbt på bestialsk vis, og det går efterhånden op for læseren, at de alle er gifte mænd med familie, der ikke kan modstå andre damer. Det er ikke en let sag for Anders Knutas og Karin Jacobsen, og der skal flere døde til, før opklaringsarbejdet for alvor skrider fremad. Journalisten Johan Berg er flyttet tilbage til Gotland og han blander sig som sædvanlig i sagen. Denne gang kommer han så tæt på, at det bliver livsfarligt for ham.

Persongalleriet er som altid i topklasse – både de dejlige politifolk, som jeg kender så godt, men også alle dem, der på forskellig vis er indblandet i mordsagen. Mari Jungstedt er god til at gøre sine personer realistiske og virkelighedstro, og det er en af hendes helt store forcer. Jeg føler mig altid godt underholdt med forfatterens bøger, både denne serie og hendes serie fra Gran Canaria. Det er lettilgængelige krimier, der er hurtig læst. De er ikke alt for blodige, og så er jeg meget vild med personerne, især Anders og Karin. Vægtningen mellem sagen og personernes privatliv er altid perfekt, og jeg nyder at følge med i deres liv uden for jobbet. Denne gang blev jeg godt nok lidt sur på Anders, da han har noget svært ved at give slip på fortiden og give nutiden og Karin en fair chance. Der er ingen tvivl om, at vi bliver klogere i næste bog.

Jeg vil anbefale bøgerne om Anders Knutas til alle krimilæsere, da det er rigtig god ferielæsning. Jeg synes, man skal gøre sig selv den tjeneste at læse dem i rækkefølge, da det er en af de serier, hvor der sker temmelig meget på privatfronten. Aldrig så det overtager handlingen, men nok til at det er en stor fordel at være med fra begyndelsen.

People'sPress
Kamilla Jørgensen
54188862