Den hengivne hr. X

2016
)

Den hengivne hr. X af Keigo Higashino

07 sep.16

Intelligent krimi med en omvendt legen katten efter musen og et psykologisk trekantsdrama udført med formfuldendt snilde. En velskrevet og dybt tilfredsstillende læseoplevelse.

Keigo Higashino er en internationalt storsælgende krimiforfatter, og med den prisbelønnede ’Den hengivne hr. X’ introduceres han på dansk. Det er en krimi af den stille og snigende slags, som indeholder et udspekuleret plot, der rent faktisk er temmeligt makabert. Det specielle ved denne krimi er, at man som læser helt fra starten ved, hvem der er morderen og hvorfor. Handlingen udspiller sig i Tokyo mellem den enlige mor Yasoko, matematikgeniet og naboen Ishigami og dennes tidligere studiekammerat professor Yukawa. Yasoko får brug for et alibi, da hun i selvforsvar slår sin stalkende eksmand ihjel hjemme i sin lejlighed. Ishigami er hemmeligt forelsket i Yasoko, og som den sande beundrer han er, tilbyder han sin hjælp til at skjule forbrydelsen. Matematikken er Ishigamis liv, og hans analytiske hjerne udregner snart et skudsikkert alibi. Politiet er dog ikke helt trygge ved situationen – det virker for tilrettelagt. Derfor borer de videre i sagen med hjælp fra et andet geni – professor Yukawa. Efterhånden bliver det et ulideligt spændende opgør mellem matematiske genier og ægte japansk æresfølelse.

Japansk litteratur kan noget helt specielt med sin minimalistiske form, som imponerer og kryber under huden på læseren uanset genre. Den har endnu aldrig skuffet mig, og ’Den hengivne hr. X’ var en særdeles positiv læseoplevelse. Sammen med Jens Steno Olsen har Mette Holm endnu engang bedrevet en fremragende oversættelse. Helt fra begyndelsen blev jeg fanget ind af det lavmælte sprog, de kontrollerede følelser og den japanske kultur med respekt, ære og skam i højsædet. Det er en moderne storby krimi, men også meget andet end netop en krimi. Romanen skildrer på fremragende vis det japanske hierarkisk opbyggede samfund, den høje arbejdsmoral og den stadig manglende ligestilling mellem mænd og kvinder.

Selv om alt virker forudsigeligt, skal man ikke lade sig narre. Både Ishigami og Yasoko har nemlig en skyggeside, som de holder for sig selv, men fortiden indhenter dem i sidste ende. Det tipper handling 180 grader, og Keigo Higashino får virkelig skovlen under læseren med en særdeles brillant og overraskende slutning.

Modtryk
Jonas Steno Olsen
52364337