Den enøjede kanin

2012
)

Den enøjede kanin af Christoffer Carlsson

12 mar.12

Over en sommerferie ændres alt for en gruppe venner i denne ujævne spændings/ungdomsroman, der ikke helt lever op til forventningerne.

Dette er 23-årige Christoffer Carlssons er anden roman på dansk. Den første, 'Tilfældet Vincent Francke', var en vel modtaget krimi. 'Den enøjede kanin' hælder mere mod lettere filosofisk ungdomsspænding.

Bogen indledes med fundet af en håndfuld lig udenfor et forladt hus i den svenske by Dalen. Hvad der er sket og hvorfor, vides endnu ikke, og vi kastes hurtigt tilbage i tiden til den egentlige handling og hvor det hele startede. Her indleder den nogenogtyveårige filosofistuderende og historiens fortæller, David, sin sommerferie hjemme i barndomsbyen Dalen. Sammen med en flok venner tilbringer han tiden i og omkring et forladt hus, der måske huser mere end bare tomme rum og afskallede vægge? Venneflokken driver rundt og begår lejlighedsvise indbrud rundt omkring i Dalen og gemmer tyvekosterne i det store hus. Et af disse indbrud ender dog galt - og resulterer i mordet på en gammel eneboer.

Fra forlaget lanceres bogen som en Twin Peaks inspireret noirkrimi. Godt nok har man, til tider, følelsen af noget mystisk og lurende under overfladen - og den lille dreng med den miserable enøjede kanin kunne da også sagtens være en pendant til Kævlekvinden. Men jeg synes historien er noget tung i optrækket; der mangler det drive, der gør at man gider læse videre, og det mystiske fiser lidt ud i ingenting. Derudover er personerne generelt ret usympatiske, mens man samtidig ikke rigtig kommer ind under huden på dem. Dette gælder også fortælleren, som er veg og nærmest lidt gennemsigtig. Den eneste man føler en smule ømhed for, er den lille forsømte dreng med kaninen.

Hen mod slutningen sker der dog noget, og man aner en flig af noget menneskeligt interessant under den massive overfladiskhed. Og man finder ud af, hvorfor nogen måtte dø.

Nogle af de temaer der behandles og filosoferes over er venskab, kærlighed, moral og etik. Og det på et meget ungdommeligt plan, hvilket ikke er spor mærkeligt qua forfatterens alder. Men det indsnævrer desværre målgruppen en del, da jeg tror den vil kede det (halv- og hel-)ældre segment og være en lidt for stor mundfuld for størstedelen af det unge segment.

Cicero
Rikke Toft Kleemann
29201471