De sidste efterkommere 2 – Khanens grav

2017
)

De sidste efterkommere 2 – Khanens grav af Matthew J. Kirby

16 nov.17

Tempofyldt og spændende historie om seks unge menneskers rejse tilbage i tiden på jagt efter den magtfulde paradissplint.

Javier og Owen er endt sammen med assassinerne og David, Grace Natalya og Sean befinder sig hos tempelridderne i en kæmpe bygningskompleks og lever i luksus. De begynder dog at fæle sig som fanger, da deres døre bliver låst om natten. Alle bliver de sendt tilbage til deres forfædre med det ene formål at finde paradissplinten, som både assassinerne og tempelridderne stræber efter at eje. Der sker ting i begge lejre, der får de unge til at tvivle på, hvem de kan stole på, og hvem der vil bruge paradissplinten bedst, og til sidst ender det med, at Natalya, som er den eneste, der ved hvor den er, ikke vil dele sin viden med nogen. Men har hun vilje og magt nok til at fastholde beslutningen?

’Khanens grav’ er spændende og velskrevet og handlingen, der skifter mellem de to grupper, har fuld fart på bogen igennem. Hele tiden måtte jeg lige læse et kapitel mere, og næsten for hurtigt var det slut. Heldigvis tyder alt på, at der kommer flere bind i serien.

Det er tydeligt, at bogen er skrevet over et computerspil, og jeg vil antage, at dem der spiller Assassins Creed vil være endnu mere vilde med bogen. Jeg kender ikke universet, men derfor synes jeg nu alligevel, at serien er både interessant og læseværdig. Man får lidt viden om fortiden fra nær og fjern, det er dog ikke særlig uddybende eller historisk korrekt, men vi møder da både vikinger, kinesiske forretningsmænd og mongolske Khaner på de unges rejser tilbage fortiden.

Selve ideen med at sende mennesker tilbage i tiden ved hjælp af simulation er meget fascinerende og tiltaler mig meget. Hvis teknologien engang når dertil, melder jeg mig gerne som forsøgsperson. Det er det, der er med til at gøre fortællingen unik, og selvom det endnu er utopi, er det ikke helt umuligt at forestille sig, at man engang i fremtiden rent faktisk vil kunne gøre noget lignende.

Serien kan anbefales til læsere af science fiktion, specielt gamere, i alle aldre.

Thomas Munkholt
9788702231311