De dødes tid

2018
)

De dødes tid af Thomas Helle

08 okt.18

Død, kaos og zombier. Sammenbruddet er totalt, da en dødbringende virus hærger. Thomas Helles debutroman er en skræmmende zombieapokalypse tilegnet fans af The Walking Dead.

En tilsyneladende uskyldig influenzaepidemi breder sig med lynets hast på tværs af landet, og snart går alvoren op for befolkningen. Folk dør som fluer, men da de døde rejser sig, bryder panikken for alvor ud. At apokalypsen er menneskeskabt af en gal videnskabsmand ved de færreste. Midt i infernoet står eks-soldaten Chris Jensen, virologen June Holten og den tidligere præst Finn Andersen, som i hver deres gruppe af overlevende kæmper for at finde en vej ud. Horder af levende døde rykker frem, og de sidste overlevende må stå sammen for at bevare håbet.

Thomas Helles debutroman er et slaraffenland af apokalyptisk død og ødelæggelse, noget som læsere af genren virkelig vil sætte pris på. Forfatteren lægger ikke fingrene imellem, men levendegør zombierne på fremragende vis med alt hvad det indebærer af skræmmende angreb, stinkende lig og blævrende tarme.

Plottet hænger godt sammen, og Thomas Helle er velskrivende i sine forklaringer og beskrivelser af apokalypsens oprindelse og ustoppelige fremfærd. Et enkelt kapitel undrede mig dog lidt, nemlig om nogle hændelser på Haiti i 1969, jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstod sammenhængen med bogens øvrige handling. I hvert fald savende jeg netop her noget forklaring. Umiddelbart kunne kapitlet være udeladt, eller også skulle forfatteren have uddybet denne del af bogen noget mere.

Karaktererne er genremæssigt helstøbte og velvalgte for fortællingens fremdrift. Jeg kan især godt lide, at Helle er skånselsløs i sine betragtninger om denne nye verden, hvor de levende døde har overtaget, og hvor intet længere er som før. Desuden rejser forfatteren en række moralske og etiske spørgsmål om legitimiteten af at dræbe, og konsekvenserne af at foretage de valg, som er nødvendige for at overleve.

Det kan være svært at finde nyere voksenromaner om pandemi og levende døde, så her er ’De dødes tid’ et absolut pletskud. Mit øje blev dog en smule generet af en række korrekturfejl, som burde være fanget inden udgivelsen. Superærgerligt, men det er bestemt ikke noget som ændrer på, at Thomas Helles debutroman om en skræmmende zombieapokalypse er særdeles vellykket.

Facet
54821026
9788793456419