De dødes skib

2018
)

De dødes skib af Rick Riordan

14 jun.18

Serien om antihelten Magnus Chase og de nordiske guder afsluttes med dette tredje bind. Historien er som sædvanlig forrygende, ustyrlig morsom og spændingen på fulde omdrejninger.

Rick Riordan er også på dansk blevet et elsket navn med sine serier fra den græske og ægyptiske mytologi, bl.a. bøgerne om Percy Jackson. Med serien om Magnus Chase og de nordiske guder har hans forfatterskab nået nye højder. Bøgerne er nok mest for et yngre publikum, men alle som holder af en god og velskrevet historie vil elske Magnus Chase, og så får man faktisk, på trods af al skæg og ballade, en glimrende og sober indgang til alle guderne og historierne fra den nordiske mytologi.

Hovedpersonen Magnus Chase er 16 år, og efter sin død er han kommet til Valhal som einherje (Mægtige krigere som er forudbestemt til at spille en rolle i Ragnarok). Selvom Magnus allerede har oplevet og overlevet en hel del spændende eventyr, ligger den absolutte udfordring nu og venter lige om hjørnet.

Den rænkefulde Loke er ved at gøre De dødes skib, Naglfar, klar til sejlads, og alle ved, at når skibet først sejler, forstår den ultimative kamp, Ragnarok.Ragnarok vil betyde enden for alt og alle i de ni kendte verdener, inklusive altså også vores egen planet, og det er nu op til Magnus og hans otte venner at forhindre dette.

En mystisk besked fra Magnus’ afdøde onkel tyder på, at katastrofen kan forhindres, hvis Magnus når frem til det kolde nord, inden skibet sejler, og at han skal udfordre Loke til en såkaldt smædestrid, som Magnus selvfølgelig skal vinde.

For overhovedet at have en chance, skal vennerne først finde noget af den såkaldte skjaldemjød, men inden skal de også lige have fundet Bølvigs slibesten, besøge den ondskabsfulde Skade, som har svoret at dræbe Magnus, erhverve en fortryllet valnød til at holde Loke fanget og andre småting. I et fortryllet vikingeskib drager vennerne ufortrødent afsted til deres ultimative prøvelse.

Rick Riordan har til sin indviklede og ikke helt lettilgængelige handling rask væk brugt elementer fra utallige bøger, musik, spil og TV-serier, og hans blanding af fantasy, mytologi, spænding og først og fremmest humor er fermt flettet ind i plottet, og det samlede resultat er absolut af allerhøjeste karat. Som nævnt er handlingen helt eventyrlig og ustyrlig morsom, men det, der er med til at gøre bøgerne om Magnus Chase til noget ganske særligt, er de meget forskellige og interessante personer, han er ven med. Og som må man jo heller ikke glemme det fortryllede sværd, Søren, der har hang til popmusik og smarte bemærkninger.

Rick Riordan mester denne genre med guderne som aktive medspillere i en spændende handling, og det fås næppe meget bedre.

Carlsen
Vibeke Nielsen