De 23

2019
)

De 23 af Linwood Barclay

24 apr.19

Fremragende afslutning på Promise Falls trilogien. Vanvittig spændende lige fra begyndelsen, hvor hundredevis af borgere i byen bliver syge og mange dør.

Der er rigtig mange uafsluttede handlingsforløb i de foregående to bind, Begravede hemmeligheder og Slørede sandheder, men forfatteren formår at få afsluttet alt på den allerfineste måde. Da det er en meget handlingsmættet serie, er det vigtigt, at man som læser bliver opdateret på de forskellige forløb, og det er Linwood Barclay virkelig god til. Han gør det helt diskret, så det på ingen måde forstyrrer læsningen, men man føler sig meget hurtigt up to date med begivenhederne i Promise Falls.

Problemerne udvikler sig i drastisk retning, da indbyggerne pludselig falder om og dør i hobetal. Det viser sig, at der er sket noget med drikkevandet og sandheden er mere end almindelig ondskabsfuld, da den endelig kommer frem. Også jagten på de unge kvinders morder fortsætter og afsløringen lader vente på sig. Til gengæld er overraskelsen stor, da opklaringen endelig falder på plads. I det hele taget er der mange overraskende drejninger i bogen og selvom meget ender med at være logisk, er vejen dertil alt andet en let og logisk.

Jeg har altid været vild med Linwood Barclay, hvis andre bøger alle er enkeltstående, og denne trilogi er ingen undtagelse. Han skriver utrolig godt og er en mester i at holde spændingsniveauet tårnhøjt hele bogen igennem. Man keder sig aldrig i hans selskab. Derudover har han altid et rigt og velbeskrevet persongalleri, også i Promise Falls serien, hvor hoved- og bipersoner har klart definerede roller og fremstår troværdige og genkendelige.

Jeg vil varmt anbefale alle forfatterens bøger til læsere af krimi og spændingsbøger. Denne serie er i den barske ende af genren, men ellers er hans bøger ikke meget voldsomme og blodige.

Jentas
Marielle Nielsen Hansen