Dallas København : intet forandrer sig aldrig

2018
)

Dallas København af Peter Molde-Amelung

23 apr.19

Forrygende børnebog giver et realistisk billede af verden råt for usødet, tilsat en befriende magi. Spændende, ærlig og overbevisende.

Pigen med det unikke navn, Dallas København, lever alene med sin ældre, excentriske oldefar Monty i et stort hus et glemt sted i Frederiksberg Have, fyldt med mærkelige ting fra hans utallige rejser. Hun har ingen far, og hendes mor har for travlt med at redde verdens truede dyrearter til at være sammen med Dallas. En dag fortæller Monty hende, at han engang har gjort noget forfærdeligt, og kort efter forsvinder han uden et ord. Nu skal Dallas finde ud af, hvad der er sket.

Dallas får hjælp af den unge mystiske Jack med tatoveringerne, som egentligt begik indbrud i Dallas' hus, og som Dallas genoplivede efter deres slagsmål, samt Montys gode ven, den alkoholiserede Okker, der også bor i huset, og som var læge for millioner af øl siden. Eftersøgningen af Monty tager dem nordpå, og efterhånden finder både Dallas og Jack ud af en masse om hinanden og om de udfordringer, de står i.

Historien er fyldt med eventyr og har samtidig masser af socialrealistiske træk. De helt store emner berøres, uden det kammer over eller kommer til at virke søgt. Historien flyder fint sammen, selvom tematikkernes grene er talrige. De enkelte personers livshistorier pakkes meget fornemt ud, så der tegner sig meget ærlige portrætter af personerne. Det er virkelig stærkt at læse Okkers historie samt historien om Jacks psykisk syge mor.

Bogen behandler både omsorgssvigt, sygdom, ondskab og mod, men uden dramaet tager over. Måden eventyret er skrevet ind i historien på, gør de tunge emner langt lettere at håndtere. Denne effekt benyttes i flere fantastiske fortællinger, hvor emner som mobning, alkoholisme, ensomhed og svigt kan vække genkendelse, selvom de her er gemt i en hemmelig portal, et gammelt garderobeskab eller et hul i jorden. Desuden er der masser af humor. Først med en vis distance, men hen ad vejen i langt mere direkte form.

Peter Molde-Amelung står bag Ramasjang tv-serien 'Osman og Jeppe' og har derudover lavet flere andre tv- og radio projekter for børn. Med fortællingen om ’Dallas København’ henvender Peter Molde-Amelung sig til de 10- 14- årige, og han behandler alt det svære med lige dele humor og alvor på en troværdig og rammende måde. Som læser elsker man bogen for dens oprigtige stil tilsat en fin mængde charme.

Politiken
54072783
9788740041552