Chikitín & co

2011
)

Cool, underholdende og intelligent

Man bliver nærmest suget ind i historien, der overvejende foregår i den spanske by Barcelona med afstikkere til Sevilla, Madrid og København. Romanen er fuld af litterære og filosofiske spor, men kan sagtens læses uden at kende disse ­- som den gode historie om tre mennesker.

”Chikitín og co.” har tre hovedpersoner. Der er den danske linedanser Chikitín, der er flygtet fra Danmark og befinder sig i Spanien på flugt, men også i forsøget på at finde sig selv. Hans far er blevet dræbt, og moderen forsvundet ud af hans liv. Egentlig hedder han Benjamin og er umådeligt charmerende. En tid ernærer han sig da også som gigolo for en moden madrilensk kunstner.

Der er den spanske forfatter Don Enrique Vila-Matas, som er en autentisk og nulevende forfatter bosiddende i Barcelona. Han er en livsnyder, der har et lidt anstrengt forhold til sin egen berømmelse. Var på et tidspunkt forelsket i en dansk kvinde, som knuste hans hjerte. Selv om Chikitín er hans diametrale modsætning, knytter forfatteren og linedanseren sig til hinanden.

Den tredje hovedperson er den danske kvinde Roma, der er i Barcelona sammen med sin kæreste for at skrive en alternativ byguide. Hun er meget smuk og ligner Scarlett Johansen. Roma er dybt fascineret af Don Enriques forfatterskab. Kæresten er spindoktor for en Venstre-minister.

De tre hovedpersoners historier flettes elegant sammen, og historien om deres møde er spændende, cool, underholdende og intelligent. ”Chikitín og co.” er en meget fornem debut. Romanen er smuk og kunstnerisk uden at blive elitær. Der er mange formfuldendte vendinger og formuleringer, der er poesi i både billeder og sprog og en filmisk lethed.

”Chikitín & co” har en slags luftighed, en gyldenhed over sig, den er svær at beskrive, men den giver en skøn læseoplevelse. Samtidig favner den over noget tungt og dommedagsagtigt; afgrunden som tema, hvilket er det, Don Enrique beskæftiger sig med, og som Chikitín rent fysisk forsøger at forcere via sin linedans. Roma kaster sig ud i en afgrund ved at skrotte sin fortid, den bog hun skriver på og den borgerlige, glatte spin-kæreste. Derfor formår romanen at inkorporere både noget let og gyldent og selve ’legen’ med døden og fortabelsen på flere måder.

Det er en fantastisk bog!

EC Edition
28947399