Central Park

2017
)

Central Park af Guillaume Musso

18 sep.17

Totalt uforudsigelig, overraskende og raffineret underholdning i topklasse fra Frankrigs storsælgende forfatter.

Guillaume Musso er en af Frankrigs bedst sælgende forfattere, og hvis hans øvrige forfatterskab er ligesom denne bog, eller for så vidt også hans hidtil eneste anden udgivelse på dansk ’Opkald fra en engel’, så er her tale om en plotmager, der virkelig forstår at levere en underholdende og uventet læseoplevelse. Genren er den psykologiske spændingsbog, som især forfattere som Paula Hawkins har gjort særdeles populær. Musso har dog sin helt egen stil, og uden at der overhovedet er tale om samme brutalitet, er der egentlig også i hans historie elementer, der kan henføres til ”rigtige” krimiforfattere som Grangè og Lemaitre, for nu at blive i det franske.

Historien begynder i Central Park i New York. En tidlig morgen vågner Alice og Gabriel op på en bænk. De er lænket sammen med håndjern, men aftenen før var Gabriel i Dublin og Alice i Paris. De to kender ikke hinanden, og ingen af dem kan huske, hvordan de overhovedet er kommet til Amerika. Alice, som godt nok er fransk politikvinde, har en for hende ukendt pistol i lommen og blod på skjorten. De har intet andet valg end at prøve at finde nogle svar, og snart viser det sig, at en fransk seriemorder, som Alice tidligere har været på sporet af, måske står bag, og at han også er begyndt at myrde i USA. Alice får hjælp over telefonen af sine franske kollegaer, og snart tager handlingen den ene uventede drejning efter den anden, og slutningen, som naturligvis ikke skal røbes her, er totalt overraskende.

Bogen er meget hurtig læst, både fordi den er enormt spændende og svær a lægge fra sig, men også fordi skrivestilen er nærmest filmisk. Musso er i bund og grund en excellent historiefortæller med et udsøgt evne til at vende og dreje sin historie, og spændingen holdes suverænt ved lige ved stort set at lade hvert eneste kapitel slutte med en overraskelse.

Spændingskurven får oven i købet yderligere hak opad ved, at den aktuelle historie i tilbageblik skildrer Alices forsøg på at finde frem til den franske seriemorder fire år tidligere – en jagt som næsten tog livet af hende og dræbte både hendes ufødte søn og hendes mand.

Alice er således den af personerne, som fremstår tydeligst og mest levende, hvorimod Gabriel står noget svagere i billedet. Personskildringerne betyder dog ikke det store i denne slags historier, hvor det så absolut er det totalt overrumplende og overraskende plot, der lever og medriver.

Og underholdende er det så sandelig.

Anders Juel Michelsen
978871156889