Buddha med hund

2006
)

Buddha med hund af Sternberg og Laugesen

05 mar.07

Få et indblik i det særlige spil, der opstår mellem de to lyrikere Peter Laugesen og Sternberg. De er blevet udfordret til at skabe i fællesskab - følg med i det litterære eksperiment.

'Buddha med hund' er tredje del i Forlaget Nords forsøg med en alternativ skriveproces. Eksperimentet går ud på at sætte to forfattere sammen og lade dem skrive med udgangspunkt i hinandens digte indenfor en kort tidsramme. Ideen er stadig forholdsvis ny på den danske lyrikscene, om end ikke splinterny. I dette tilfælde er det den, i ni ud af ti gange, altid fremragende Peter Laugesen, der som garvet digter sættes sammen med den yngre, altid fornavnsløse, kunstner Sternberg – der debuterede som digter i 2004 med 'GuGu Skaterdigte' og blandt andet var en hovedkraft i den nylige maratonoplæsning til ære for Ungdomshusets sag.

'Buddha med hund' er en poetisk leg og udforskning af genrens muligheder, hvor den ene forfatters improvisation gribes af den anden forfatter og føres videre. Formålet med denne form for litterær virksomhed er at opnå noget af den autenticitet og kraft, der for eksempel også opstår i det øjeblik, hvor et digt fremføres ved oplæsning eller som poetry slam. Læseren kan følge med i de forhold, som digtet er skrevet under, og digte skrevet på den facon får mere karakter af at være "præstationer" i nuet og poetiske duetter frem for omhyggeligt udformede eller dybe digte.

Bogen er interessant som eksperiment, og den har også en meget tydelig handling, som er sjælden for digtsamlinger, fordi de to forfattere hele tiden er tvunget til at følge op på hinandens digte. Formen i 'Buddha med hund' har dog også en tendens til at blive indforstået på grund af det særegne sprog, som de to lyrikere taler med hinanden på, men får man adgang til denne eksklusive, lyriske og i dette tilfælde zenbuddhistiske samtale, kan det være en rigtig god oplevelse.

Stævnemøder ; #3
Nord
26688078