Brudekjolen

2016
)

Brudekjolen af Pierre Lemaitre

06 apr.16

Spændingen holder lige til sidste side i Pierre Lemaitres mesterlige debutroman, der er angstprovokerende uhyggelig.

En 38-årig kvinde arbejder som barnepige i Paris. Hun har tilsyneladende tidligere haft en dejlig ægtemand og en god karriere, men nu oplever hun, hvordan alting falder fra hinanden. Der sker hele tiden uforklarlige ting for hende, hun har blackouts og føler mere og mere, at hun mister forstanden. Hvad der fører til det psykiske sammenbrud og den ændrede adfærd afsløres langsomt gennem nogle overbevisende psykologiske portrætter.

Pierre Lemaitre er især kendt for sin triologi ’Irene’, ’Alex’ og ’Camille’ med kriminalkommissær Camille Verhoeven i hovedrollen. Han er også kendt for sin historiske roman ’Vi ses deroppe’, der udspiller sig under 1. verdenskrig. ’Brudekjolen’ er Pierre Lemaitres debutroman. Der er lighedstræk med de senere romaner i forfatterens elegante, stilsikre skrivemåde, hvor han bruger skiftende synsvinker og effektivt formår at ændre de forskellige fortælleres stemmer og bogens tone.

Selv om det hele er meget uhyggeligt, ligger der også en bagvedliggende humor, der træder frem i glimt, om end lidt mindre her i ”Brudekjolen” end i bøgerne med Camille Verhoeven. Pierre Lemaitres krimier er mere litterære end krimigenren generelt, og de har også en indbygget samfundskritik. Temaet i ’Brudekjolen’ vil jeg ikke røbe, for det vil være ødelæggende, men tro mig, det er realistisk og ganske aktuelt. Spændingen holder lige til sidste side i denne mesterlige psykologiske spændingsroman, hvor en angstprovokeret uhygge opleves nærmest fysisk.

Oprindeligt skrevet af Birgit Sloth, Litteratursiden.

Anders Juel Michelsen
52217938