Blodbæst

2017
)

Blodbæst af Lene Dybdahl

25 okt.17

Historien fortsætter i samme hæsblæsende tempo, og det er vidunderligt at være tilbage i Lene Dybdahls fantastiske univers.

Jeg har ventet på ’Blodbæst’ med længsel, og jeg blev overhovedet ikke skuffet. Skyriel er stadig en helt igennem vidunderlig hovedperson, og man kommer endda endnu mere ind under huden på hende. Persongalleriet er virkelig godt, og det er en del af styrken i Lene Dybdahls forfatterskab. Hun er rigtig, rigtig godt til at skabe helte og skurke. Selve historie om Ovanerrigets skæbne fremstår tydeligere og er en stor del af fortællingen, og det gør bare bogen endnu bedre end forgængeren og giver den mere dybde.

Skyriel rejser af forskellige årsager en del rundt i Ovanerriget og møder både fjender og venner på sin vej – næsten alle har på hver deres måde en vigtig rolle og en stor betydning både for Skyriels valg og for Ovanerrigets fremtid. Dette har forfatteren understreget ved, at de fleste af karaktererne er meget velbeskrevne, levendegjorte og realistisk fremstillet, så man ikke er i tvivl om, at dette bekendtskab har eller vil få betydning for historiens udvikling. Man er straks opmærksom på personerne, og man husker dem og knytter sig til dem på godt og ondt.

Sproget er lettilgængeligt, flydende og temmelig bramfrit, hvilket passer rigtig godt til handlingen og det noget barske univers. Bogen er enormt flot og skal nok tiltrække læsere i alle aldre. Typografien er meget behagelig med stor tryk og god linje afstand, hvilket også gør, at bogen er relativt let og hurtig læst, også for dem der ellers ikke læser tykke bøger.

Handlingen skrider fremad i rasende fart, selvom der er plads til rigtig meget god humor og lidt fjolleri, udvikler historien sig hele tiden, så den ikke på noget tidspunkt bliver kedelig eller stillestående. Tværtimod er der fuld fart på hele bogen igennem. Det er bestemt en af de bedste læseoplevelser jeg har haft indenfor fantasygenren i år, og jeg kan næsten ikke vente til ’Ildstorm’ udkommer.

Bogen kan på det varmeste anbefales til Fantasy læsere i alle aldre, men selvfølgelig skal ’Skyriel’ læses først.

Tellerup
53356907