Bjerget bag huset

2016
)

Bjerget bag huset af Joyce Maynard

15 aug.16

Stærk og velskrevet roman om to søstres fri opvækst og stærke bånd. Spændende og smuk historie om søskendekærlighed, seksualitet og venskab.

Bjerget bag huset er den første roman på dansk af Joyce Maynard, som efterhånden har adskillige bøger bag sig. Desuden er et par af hendes romaner blevet filmatiseret: To Die For (1995) og Labor Day (2013). Bjerget bag huset handler om de to søstre Rachel og Patty, der vokser op lidt nord for San Francisco i et lille hus med en baghave, der støder lige op til Mount Tamalpais.

Forældrene er skilt og de to søstre bor sammen med deres mor. Deres far, den store kvindebedårer med italienske rødder, er kriminalbetjent, og ham ser de ikke ofte. Men når han kommer og henter dem i sin Alfa Romero, for at tage dem med ud at spise eller køre en tur, er det som om, hans fravær er glemt. De to piger forguder deres far. Deres mor har trukket sig ind i sig selv i sin depression og tilbringer al sin tid på biblioteket eller i sit soveværelse med at læse, når hun ellers ikke er på arbejde. Derfor er pigerne overladt til sig selv det meste af tiden. Dette giver dem masser af fritid, som de især bruger på at lege på bjerget bag huset.

Da en morder begynder at husere på bjerget, stopper deres lange dage på bjerget. I stedet begynder de at bevæge sig i hver deres retning. Rachel bliver pludselig interessant for klassekammeraterne, da det er hendes far, der leder efterforskningen af ”Solnedgangens satan”, som medierne døber morderen. Hun begynder at tilbringe dagene med en klike af de populære fra klassen, heriblandt Teddy Bascom som Rachel længe har været lun på.

Mens Rachel gør sig sine første seksuelle erfaringer, er hendes lillesøster Patty overladt til sig selv. Selvom det er hårdt begynder Patty dog snart at finde andre interesser; at lufte genboens hund og spille basketball. Pigerne er dog stadig fælles om én ting, de har et brændende ønske om at kunne hjælpe deres far med at finde Solnedgangens satan. Sagen tager hårdt på faren, der mister mere og mere af sit gode udseende og ry, efterhånden som der kommer flere ofre i sagen.

Romanen er en både spændende og smuk skildring af de to pigers specielle opvækst og tætte bånd med temaer som seksualitet, venskab, far/datter forholdet og søskendekærlighed. Den minder mig om Kate Mortons romaner, og jeg vil tro, at den vil tiltrække læsere, der er glade for hendes romaner, selvom ’Bjerget bag huset’ nok rammer et endnu bredere publikum.

Haroer collins nordic
Didde Gaardsted
52530210