Barça

2012
)

Fremragende fodboldbog

Den internationalt anerkendte fodbold-journalist Graham Hunters bog om hvorfor og hvordan FC Barcelona har udviklet sig til at blive verdens bedste, Barca Verdens bedste fodboldhold, er et must-read for enhver, der elsker fodbold.

Hunter lefter ikke for laveste fællesnævner eller husets yngste teenagere. Han skriver direkte til den voksne, læsende fodboldinteresserede, og uanset om man er fundamentalistisk fan af Barca, Liverpool, Bayern eller Juventus, så får man et kick af dimensioner, når man læser denne fremragende fodboldbog.

Bogen er ikke kronologisk opbygget, men springer i tid, sted og begivenheder som en spillefilm. Vi begynder med Champions League finalen i 2011, hvor Manchester United fik en lektion i moderne fodbold a la FC Barcelona. Selv Sir Alex bøjede sig dybt i støvet efter kampen og udtalte, at det Barca, der netop havde udraderet hans eget hold, var det bedste, han nogensinde havde set.

Men ifølge Hunter er det Johan Cruyff, der står bag. Først som spiller og siden som cheftræner i den katalanske storklub. Cruyff revolutionerede fodboldskolen La Masia og ensrettede spillestilen fra yngste årgang op til førsteholdet. Under Cruyff vinder FC Barcelona for første gang i klubbens historie Champions League. Senere er der tyndere mellemperioder, men da Cuyffs lærling Pep Guardiola i 2008 tager over fuldendes og sublimeres Cruyffs filosofi.

Ind imellem nye og overraskende historier om økonomi, magtkampene bag kulisserne, Jose Mourinhos kamp for at blive cheftræner i Barca, portrætter, analyser og referater fra udvalgte kampe lyser virkelig geniale øjeblikke, som da Hunter gennemanalyserer Iniestas mål i VM-finalen i Sydafrika. Siden jeg læste Hunters udlægning, har det mål stået i et helt nyt lys for mig.

Mes que un club er FC Barcelonas motto. Mes que un Barca-bog kan man sige om Hunters store værk. Man kan kritisere den for ind imellem at være for pro-Barca og Hunter elsker klubben - ingen tvivl om det. Men bogen fuldender sin mission: Den fortæller den interessante historie om, hvordan klubben gennem de seneste 25 år har fremelsket den spillestil, den spillertype og den spilfilosofi, der har udviklet det moderne FC Barcelona til at være det bedste fodboldhold.

EC Edition
Per H. Jacobsen
29676674