Baglænsk

2019
)

Baglænsk af Anna Jacobina Jacobsen

06 mar.19

Uendelig smuk illustreret historie om alderdommen og døden, der kan læses af alle aldre og er et godt udgangspunkt for en snak om livets afslutning.

'Baglænsk' er en rørende historie om at blive gammel og komme tættere på døden. Fortællingen kommer omkring ensomhed, at føle sig ung i en gammel krop og også, hvad der (måske) sker, når døden er indtruffet. Fortællingen og illustrationerne går smukt hånd i hånd og tager et svært emne op på poetisk vis. Bogen kan varmt anbefales til både børn og voksne.

Den gamle mand Aage nærmer sig afslutningen af livet. Det får ham til at mindes, hvad han kunne førhen, nu hvor kroppen ikke mere vil som han. Han tænker også på sit barnebarn Sylvester, som lærte ham at lege, og som han selv lærte om naturen. Men tiden går, og i takt med at Aage blev ældre, kunne han ikke følge med mere.Tiden læner sig fremad, mens han prøver at læne sig baglæns. Aages ungdomskæreste Esther er også blevet gammel. Hun sidder i kørestol og er blevet dement. Han kan ikke rigtig snakke med hende mere, men så finder han på at tale baglænsk, og dét forstår Esther.

En dag sker der noget mærkeligt. En låge åbner sig bag i Aages hoved, og en ung dreng kravler ud. I parken møder den unge dreng Sylvester, som viser ham den hytte, hans bedstefar byggede til ham. Senere går drengen hjem og ser Sylvester stå ved sengen, hvor Aage ligger død. Aage finder Esther, som er blevet en ung kvinde igen, og de drager afsted med hinanden i hånden.

'Baglænsk' er en fryd for øjet med flotte, men også dystre, illustrationer, der rammer historiens stemning og tematik rigtig godt. Anna Jacobina Jacobsen har en særlig genkendelig stil i sine illustrationer, som fx kan opleves i hendes billedbog Ø om ensomhed og venskab eller i Tina Sakura Bestles Skyggefugl, som også handler om døden.

Anna Jacobina Jacobsen har skrevet og illustreret en hjerteknusende og smuk historie om livets afslutning. Den fortæller på poetisk vis, ved hjælp af metaforer og smukke billeder, om det at blive gammel og om de følelser, der er forbundet med snart at skulle dø, når man føler sig ung indeni en gammel krop. Historien kan læses af alle aldre og vil også være et godt udgangspunkt for en snak med børn og børnebørn om døden.

Jensen & Dalgaard
9788771514988
9788771514988