Andre steder

2003
)

Andre steder af Nikolaj Frobenius

26 apr.04

En ægtemand og far forsvinder sporløst, da familien ankommer fra Norge til Københavns Hovedbanegård. Han skal hente en avis og er væk….

Sådan begynder "Andre steder" af den norske forfatter Nikolaj Frobenius. Efter forsvindingen krakelerer familiens verden. På hver sin måde flygter moren og sønnen. Christopher ved at rejse væk til Sydamerika, og moren ved at blive endnu mere hypokonder, end hun var i forvejen. De fortrænger begge to, hvad der er sket, og fokuserer på at komme videre med deres liv, selvom de har et stort behov for at få en forklaring. Hvad skete der? Hvorfor forsvandt faren? Hvad var der galt? Er han død? Hvor er han?

År efter kalder et brev fra moren Christopher hjem. Hun har modtaget et livstegn fra manden i form af et brev og en videofilm. I korte, stramme sætninger fremkommer det overraskende og vældig godt beskrevet, at faderen har levet et dobbeltliv, og at han sandsynligvis lever i bedste velgående. Chokket er stort, og ovenpå sorgen er det nu vreden, der fylder enormt. Ikke bare er han ikke død, men han har også en anden familie, og Christopher har en tvillingebror, måske.

Der spindes et net af løgne og bedrag efter faderens afsløring, og der leges med sandheden og med læseren, så det er svært at finde ud af, hvad der er op og ned på fortællingen. Hele følelsesregistret kommer i brug og efterlader Christopher i ét stort kaos uden viden om, hvad der har været sandt og falsk i hele hans liv.

Broren Robert har flere psykopatiske træk og leger med Christopher og med sandheden. Historien eskalerer til sidst så meget, at det nærmer sig det rene vanvid, for hvad er sandt i hele historien?

Det er en hård bog, synes jeg, først og fremmest om at miste, ikke bare en far, men også alt det, man troede på og er vokset op med. Søgen efter identitet og mening med livet bliver kodeordene, og dét Christopher leder efter. Om det lykkes, kan man selv læse. Jeg har i hvert fald fået blod på tanden i forhold til Nikolaj Frobenius' øvrige romaner "Latours katalog" og "Den generte pornograf".

Oversat af Claus Clausen. Tiderne Skifter, 2003. 215 sider. Kr. 268,-

Tiderne Skifter
24809498