Analfabeten der kunne regne

2013
)

"Analfabeten der kunne regne" af Jonas Jonassen

En af Litteratursidens brugere anmelder 'Analfabeten der kunne regne' med oprigtig indlevelse i bogens handling og tematik.

Efter verdenssuccesen ”Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt” om en uendeligt sorgløse Allan Karlsson er den svenske forfatter Jonas Jonasson nu tilbage med en roman om en lige så elskelig ung, sydafrikansk kvinde. Hun begyndte at arbejde som femårig og blev forældreløs, da hun var ti. Alt tydede på, at hun ville komme til at leve et stykke tid i sit skur i Sydafrikas største slumby og så dø uden at være savnet af nogen. Hvis hun nu ikke havde været den, hun var, men det var hun jo. Nombeko Mayeki var analfabeten, der kunne regne. Skæbnen i kombination med hendes talent fører hende væk fra Soweto, til international storpolitik, til den anden side af jordkloden og til to identiske og meget forskellige brødre. I løbet af rejsen lykkes det hende at irritere verdens mest frygtede efterretningstjeneste, inden hun en dag finder sig selv lukket inde i en kartoffelbil.

Omkring Nombeko er der et farverigt galleri af personer: en nervenedbrudt Vietnam-desertør, to tvillingebrødre, som officielt kun er en, en vred ung kvinde, en kartoffeldyrkende baronesse og ikke mindst kong Carl den 16. Gustav af Sverige og statsminister Fredrik Reinfeldt. I ”Analfabeten der kunne regne” gør Jonas Jonasson op med kompromisløshed, magtfuldkommenhed og helt ¬almindelig dumhed, og han gør det med humor og ¬varme. Og én gang for alle slår han hul på myten om, at konger ikke slagter høns.

Dette er en af de mere udsædvanlige romaner, jeg har anmeldt. Den rummer i høj grad de ingredienser, der normalt indgår i en spændingsroman. Drab, bortførelser, skuddramaer, hemmelige agenter og politifolk, men den adskiller sig fuldstændig fra de bøger, jeg almindeligvis anmelder. I denne bog er humoren det vigtigste element. Der er næppe en side i denne 381 sider lange roman, hvor ikke humoren indgår. Til trods for at man gang på gang morer sig under læsningen, gør Jonas Jonassen sig også mange samfundsrelaterede betragtninger om ikke altid direkte, så i høj grad indirekte. Det gælder både hvad angår storpolitikken og de politiske forhold i Sverige. Sydafrika spiller en stor rolle i bogen, men også Israel og Kina får deres sag for, når forfatteren gennem handlingen, dialogen og personernes tanker og indre monologer indvier læseren i sine holdninger.

Det vil være forkert at beskrive bogens fiktive personer som realistiske, men netop fordi de er urealistiske, kan Jonas Jonassen lade dem komme ud i situationer, som heller ikke er realistiske, men alligevel knytte indirekte kommentarer til verdenssituationen og svenske forhold. I bogen medvirker også eksisterende personer bl.a. den svenske Kong Carl Gustav og den svenske statsminister Fredrik Reinfeldt. Deres medvirken kan godt minde om det, der foregår i en revysketch, hvor man lader ”offeret” komme ud i nogle ”som-om-situationer”. I lighed med det, der foregår på en revyscene, ”driller” Jonas Jonassen så både Carl Gustav og statsminister Reinfeldt, men på en pæn og ordentlig måde. Under læsningen tænkte jeg ind imellem, at bogen var for lang, og at ikke alting i bogen trods alt var lige morsomt, men bedst som jeg tænkte det, gled bogens handling igen over i en spektakulær og grotesk situation, som man kunne grine og reflektere over.

Modtryk
Jacob Jonia
50803406