Ambassadørens mission 1

2014
)

Ambassadørens mission 1 – Tyvejægeren af Trudi Canavan

08 sep.16

Trudi Canavan skriver i et fantastisk, letflydende sprog, og jeg fortærede side efter side med udsøgt fornøjelse.

Det er dejligt at være tilbage i Soneas univers, og selvom tiden er gået, var jeg straks tilbage. Her tyve år efter ’De sorte troldmænd’ sluttede dræbes tyvebandernes ledere i Kyralia en efter en – men hvem er tyvejægeren? Da Soneas ven blandt tyvene Cery finder hele sin familie dræbt, går Sonea ind i jagten på morderen.

Sonea er blevet voksen og bruger det meste af sin tid på sine hospicer, hvor hun, med hjælp fra frivillige novicer, helbreder Kyralias syge. Da Lorkin, Sonea og Akkarins søn ansøger om at komme med den nye ambassadør Dannyl til Sarkana som assistent, gør Sonea, hvad hun kan for at forhindre ham i at tage af sted. Hun er frygtelig bange for, at der stadig er personer i Sarkana, der ønsker hævn over Akkarin og Sonea, og at de vil lade det gå ud over Lorkin. Det lykkes ikke for Sonea at tvinge ham til at blive hjemme, og det viser sig, at hun har ret i sine bange anelser – Lorkin forsøges dræbt, men reddes af gruppen forræderiets døtre. Men kan han stole på dem? Hjemme i Kyralia vælger at gå ind i jagten på tyvejægeren. Men er den kvinde, som med magi kan tvinge sig adgang alle steder, nu også tyvejægeren? Arbejder hun sammen med morderen eller …

Trudi Canavan skriver i et fantastisk letflydende sprog, og jeg fortærede side efter side med udsøgt fornøjelse. Selvom det er længe siden, jeg har læst den første serie om Sonea, ’De sorte troldmænd’, var jeg straks tilbage i Kyralia og huskede intrigerne, kampene og personerne som havde jeg lige afsluttet den forrige serie. Tyvejægeren er første halvdel af den engelske bog ’Ambassadørens mission’ og derfor afsluttes den først i næste bog, som hedder ’Forræderiets døtre’, som jeg straks er gået i gang med at læse.

Jeg kan varmt anbefale både ’De sorte troldmænd’ og serien ’Magikerens lærling’ af Trudi Canavan, indtil de sidste to bind om ambassadørens mission udkommer på dansk. Faktisk synes jeg, at det er en endog rigtig god ide at læse om Soneas ungdom i De sorte troldmænd, inden man starter på denne serie. Man får et godt kendskab til personer og handlingsforløb, som nævnes og indgår i handlingen i ’Tyvejægeren’.

Tyvejægeren
Tellerup
Bjarne Skovlund