Alt er mit

2016
)

Alt er mit af Tomas Lagermand Lundme

03 mar.16

Med lige dele humor og smerte beskriver denne selvbiografiske roman det at være ung gennem naive og ærlige teenageøjne, som man kun kan holde af.

Året er 1986 - romanen indledes med Michael Strunges død. Historien fortælles ud fra Tomas Lagermand Lundmes erindringer om livet i de spæde teenageår, som han oplever sammen med sin kusine og vennerne fra teatermiljøet i København.

Tomas bor hjemme med sin mor, der arbejder meget og drikker øl, og sin far, der er en følsom og politisk engageret mand, sin lillebror, der mest bare er lille, og sin lillesøster, der vil være Hilda Heick og har nogen humoristiske observeringer af verdens gang. Især Tomas forhold til kusinen spiller en stor rolle i romanens første del, som foregår i årene 1986-1989, hvor de to sammen går med rigelige mængder eyeliner og dyrker det udsultede, punkerlignende 80’er look med stramme bukser. Amager Centeret er omdrejningspunktet.

Romanens anden del foregår i 1992-1993, hvor Tomas lever et anderledes og mere voksent liv. Romanens første del fungerer bedst. Forfatteren har en helt speciel evne til at give teenagestemmen plads uden at oplevelserne bliver fordummende eller følelserne negligeres, og det kommer især frem i romanens første del.

Romanen er fyldt med humoristiske tidsmarkører, som bidrager til den tunge 80’er stemning. Dels er der eyeliner-looket, og dels spiser de pomfritter på centergrillen, truer med at melde nogle til børneværnet, lytter til Bowie og The Pointer Sisters på walkmanen. Alt sammen små elementer, som i den grad tager mig med tilbage til 80’erne.  Romanen er ikke morsom på en lårklaskende og punshline-agtig facon. Humoren ligger i dens ærlighed. Den sjove ærlighed er også ofte den ærligste. Forfatteren står ved sin egen usikkerhed og beskriver malende et ønske om at opretholde et voksen-image, selvom det er svært, når far roder Tomas i håret, og han trænger til at græde rigtigt.

Jeg stødte første gang på Tomas Lagermand Lundme i en programserie på DR3, der hedder ‘Kære Dagbog’, hvor han læste op fra sin dagbog. Jeg kan genkende mange fraser og bidder i romanen fra dagbogen. Dette forstærker min oplevelse af den meget autentiske teenagefortællerstemme og giver den et ekstra sensitivt lag, som er konstant til stede midt i alt det humoristiske. Romanen skriver sig på den måde ind i den stærke autofiktive tendens, man kan spotte i dansk litteratur, hvor virkelighed og fiktion blandes sammen under overskriften ærlighed

’Alt er mit’ er en humoristisk og rørende roman, som giver mig lyst til at tage min egen indre teenager lidt i hånden - også selvom hun måske havde lige lovlig meget eyeliner på.

Oprindeligt skrevet af Karina Høyer, Litteratursiden.

52193362