Aften hele dagen

2010
)

Aften hele dagen af Preeta Samarasan

07 jun.10

Lyrisk malaysisk familiedrama fra midten af det 20. århundrede og frem. Læs den!!!

’Aften hele dagen’ er Preeta Samarasans debutroman som lyrisk og detaljeret beskriver familien Rajasekharans historie og dagligdag fra slutningen af 1950’erne og frem til 1980. Familien er bosat i Ipoh, Malaysia, og er af indisk og tamilsk afstamning.

Fortællingen tager sin begyndelse i 1980 med afskedigelsen af familien Rajasekharans tjenestepige Chellam og bevæger sig derfra tilbage i tiden med enkelte spring frem til 1980. Undervejs udfoldes en dramatisk og realistisk historie om en familie af det bedre borgerskab, som ikke formår at være der for hinanden og elske hinanden, splittet ad af fortielser og uindfriede forventninger til hinanden og livet. Også selvom de mere eller mindre har alt, hvad hjertet kan begære.

Skiftevis følger man de forskellige familiemedlemmer og hører om deres følelser og tanker, men næsten altid på sikker afstand, fordi det overvejende er forfatterinden Preeta Samarasan, som lægger stemme til. Hvilket understreger den følelse af distance hovedpersonerne føler overfor hinanden. Fortællingens centrum er familiens seks-årige datter Aasha og hendes oplevelse af begivenhederne, sådan som hun husker og fortolker dem - ikke altid korrekt, men med stor observans og gammelklogskab.

Sideløbende hører vi om Malaysia og landets nyere historie, dets mange befolkningsgrupper og trosretninger. Mens der roligt og dvælende fortælles om temaer som forholdet mellem klasserne, mand og kvinde, kærlighed og utroskab, at holde sandheden skjult for sig selv og andre, og tro og overtro.

Sproget i romanen er en historie for sig selv - via det kan man smage og lugte Malaysia, se landet for sig i alle dets mange farver og stemninger. Meget smukt og billedrigt beskrevet! "Dette fuglehoved er et forårsløst sommerløst efterårsløst vinterløst land. Den ene dag kan være en dråbe vådere eller en smule tørrere end den anden, men næsten alle dage er varme, fugtige, solrige og gennemsyret af dovent tropeliv, som fører til endeløse tepauser og kaotisk dyttende, puffende travlhed gennem byen, fordi alle vil hjem inden eftermiddagens skybrud".

Læs den!!! Om ikke andet så for den lyriske beskrivelse af landet og dets indbyggere, og fordi en tidligere udgave af bogen vandt The Avery and Jule Hopwood Novel Award.

Bente Kastberg
28251386