Æblesmag

2007
)

Æblesmag af Rachel Trezise

29 okt.07

Ungt, provokerende, charmerende – og meget velskrevet.

Jeg er af og til lidt klodset - desværre, men sådan er det. Da jeg havde læst de første 64 sider af "Æblesmag", kom jeg til at vælte et glas vand ned over den ganske nye og fine bog. Ærgerligt, trist og meget dumt! Men da bogen var tør og jeg kunne læse videre, gik det efterhånden op for mig, at bogens nye og noget ramponerede udseende faldt fint i tråd med bogens indhold, for der er mange ramponerede mennesker i "Æblesmag", og mennesker, der inden længe vil være det.

"Æblesmag" er en samling fremragende noveller. At det er en novellesamling gik først op for mig, da jeg besøgte forfatteren på myspace (myspace.com/racheltrezise). Det står ikke i eller på bogen, og det stod heller ikke i pressematerialet, at der var tale om noveller. Så jeg sad spændt og læste en "roman" og ventede på, at de personer jeg havde stiftet bekendtskab med skulle dukke op igen. (Ja, klodset og ikke for kvik). Da den rette sammenhæng gik op for mig, så startede jeg forfra igen, og det er jeg glad for!

Der er noget lækkert ved at læse noveller. I stedet for at skulle få en stor sammenhæng til at gå op og holde rede på diverse bipersoner, så kan man virkelig nørde sig ned i detaljerne, og opleve det fede der sker – eller kan ske – når man læser en god tekst mere end en gang.

Rachel Trezies noveller har virkelig noget at byde på. De foregår alle i, eller med udgangspunkt i, Wales. De handler om børn eller unge, der slår sig i tøjret på den ene eller anden måde. På myspace skriver forfatterens selv om novellerne, at de: "… celebrate youth in all its mixed up glory." Jeg er ikke i tvivl om, at det nok er et generationsspørgsmål, om man synes der er noget at fejre. Men der er i hvert fald noget at tænke over og diskutere. Underholdende og velskrevet er det.

Oversat af Morten Visby. Aronsen, 2007. 198 sider.

Aronsen
Morten Visby